onsdag 13. oktober 2010

RØYKING!!!


Jeg har meldt meg opp til en eksamen på Ansgar i Helsepsykologi, så jeg koser jeg meg med dette herlige faget. Og her er noe jeg lærte i dag om røyk:


-Nikotin brukes i landbruk som ugrassmiddel.

- 1 milligram av nikotin kan ta livet av en person.

- Det er funnet sammenheng mellom røyking og magesår, cirrhose, selvmord, hjete- og karsykdommer og forgiftning, samt man kan få kreft i munn, spiserør, svelg, strupehode, lunge, bukspyttkjertel og blære.

- Ca 21 millioner mennesker døde som følge av røyking i løpet av 1990-tallet.

- Man får dårligere kondis av å røyke fordi karbonmonoksidet binder seg til røde blodceller slik at de ikke kan ta opp oksygen.

- De som tar livet av seg med å la bilen gå på tomgang i en lukket garasje, dør av kullosforgiftning. Røykere er kronisk kullosforgiftet.

3 kommentarer:

  1. Ikkje noe ugrass her i gården!! :)

    SvarSlett
  2. Begynner du akkurat som Renate med sånn forferdelgi skremselspropaganda??!!
    Nei takk!
    Kunnskap er bedre enn ekle bilder!

    SvarSlett